رِک (غذای بنه)

نام غذا: رک

رک یکی از غذاهای بسیار لذیذ،مقوی وگرم منطقه است که در پاییز و زمستان طرفداران بسیاری دارد .ماده اصلی این غذا ” بنه ” است.      
  (بنه نوعی پسته وحشی ریز است که معمولا دربعضی از مناطق کوهستانی می رویدودر زبان محلی به آن (خنجک – کَک) می گویند.

مواد لازم :

1-     بنه خشک کاملا کوبیده شده 2تا3لیوان.

2-    سیر 1یا دو حبه.

3-    نمک به مقدار کافی.

4-    آب گرم به مقدار کافی.

طرز تهیه :

 بنه کوبیده شده را در ظرف مخصوص کشک سابی (تغار)ریخته سیر کوبیده شده را به آن اضافه می کنیم سپس آنها را با حوصله زیاد مشت ومال می دهیم – توجه داشته باشید مشت ومال دادن باید به همراه فشارمواد و سایش آنها با یکدیگر و دیواره ظرف باشد-تا خوب به روغن آمده و حالت چسبندگی پیدا کند،بعد از این مرحله یک چهارم لیوان آب کاملا داغ روی آن ریخته و مجددا آنرا مشت ومال میدهیم این کار بایستی تا زمانی که-روغن بنه را بتوان با فشار دادن آن با دست خارج ساخت ادامه داد .

مرحله بعد روغن گیری است که چنانچه تمایل داشته باشید این کار را انجام می دهید.(روغن بنه را با فشردن آن در مشت به راحتی می توان جدا نمود،ضمن اینکه بد نیست بدانید روغن بنه برای سوختگی بسیار مفید می باشد،این فایده مخصوصا از این لحاظ که اثر سوختگی را کاملا از بین می برد دارای اهمیتی فراوان است چرا که بسیاری از سوختگی های عمقی اثر آن برای همیشه روی پوست باقی می ماند.

پس از مرحله روغن گیری آب گرم و نمک را به آن اضافه نموده خوب آنرا بهم میزنیم و سپس از صافی عبور میدهیم و چنانچه تمایل داشتیم بعد از کمی حرارت ملایم (کمتر از جوش ) روغن بنه را روی مایع فوق میریزیم . غذای فوق را میتوانید با نان ، پتیر یا کماچ ترید کرده میل فرمائید . توجه داشته باشید نمک وسیر این غذا بایستی به اندازه کافی باشد در غیر این صورت لذت واقعی خود را نخواهد داشت، چرا که همیشه همراه این غذا یک ضرب المثل هم وجود دارد:  “رک پر سیر و نمک”

در خوردن این غذا زیاده روی نکنید چرا که طبیعت آن بسیار گرم بوده و ممکن است سبب جوش صورت شما می گردد . 

۲ دیدگاه در “رِک (غذای بنه)”

دیدگاهتان را بنویسید