همه چیز درباره کماه

همه چیز درباره کماه ( قـُرنه – آنغوزه)

مردم منطقه از قدیم الایام علاقه خاصی به خوردن گیاه تازه کماه که در اسفند ماه می‌روید داشته اند و همچنین از آن به عنوان یک سبزی به صورت خام ، پخته و سبزی آش نیز استفاده می‌کنند


خواص درمانی آن را در درمان دردهای مفاصل ، استخوان درد ،ازبین بردن کرمهای دستگاه گوارش ، رفع یبوست ، و از شیره آن برای دفع کرم ، دندان درد و … موثر می‌شناسند . گیاه کماه در سالهای اول گل نمی‌دهد وبعد از چند سال که می‌خواهد گل بدهد ساقه ضخیمی‌همراه با گلهای درون چند لایه پرده سبز ظاهر می‌شود که در اصطلاح محلی به آن قُرنه می‌گویند و خوردن آن از برگهایش بسار لذیذ تر  است .



معرفی گیاه کماه (آنغوزه):
کماه یا آنغوزه (Ferulaassafeotida) گیاهی است از تیره چتریان وهم خانواده جعفری از دیگر اعضای این خانواده می‌توان به گلپر و باریجه اشاره کرد. مرحله رشد گیاه بسته به دمای هوا از اوایل اسفند شروع و تا اواسط فروردین ادامه دارد سپس دوره خواب بوته‌های نابالغ آغاز و تا بهار سال بعد به‌طول خواهد انجامید. بعد از 4 تا6 سال رشد بدون تولید بذر در سال آخر حیات گیاه رشد زایشی گیاه آغاز مشود که با ظهور اندام باردهی همراه است که به آن قرنه میگویند . زادآوری این گیاه فقط از طریق بذر صورت می‌گیرد. این گیاه کوهستانی در اراضی بایر و ماسه‌ای خشک و آهکی مناطق گرم با میانگین بارندگی 150 ـ 90 میلی‌متر در سال رویش دارد. شیب بیشتر مناطق آنغوزه خیز 30 الی 60 درصدی می‌باشد. از کما به شکل خام یا پخته شده برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود که طبیعت بسیار گرم دارد. اما شکل دیگر استفاده خوراکی استفاده از قرنه یا گل کما است که نسبت به کما کمیاب تر است . از قرنه نیز به شکل خام یا پخته استفاده خوراکی می‌شود همچنین ترشی قرنه نیز طرفداران خود را دارد.
از ریشه این گیاه یا قسمت پایین ساقه و یقه گیاه با تیغ زدن در اواخر بهار شیره خاصی در طول تابستان خارج می‌شود که در مجاورت هوا به تدریج سفت می‌شود که تحت نام آنغوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعم آنغوزه گس و گزنده و در بعضی از گونه‌ها تلخ و بویی خاص و خیلی تند دارد که به‌دلیل ترکیبات شیمیایی آنغوزه می‌باشد. آنغوزه به اشکال مختلف به‌صورت شیر آنغوزه، توده‌ای، به بازار تجارت عرضه می‌شود که مرغوب‌ترین شکل آن شیر آنغوزه است.متاسفانه برداشت آنغوزه به روش برش عرضی باعث مرگ گیاه شده و همین موضوع باعث کاهش شدید بوته‌های کما شده و خشکسالی‌های اخیر نیز این امر را تشدید نموده است.


۸ دیدگاه در “همه چیز درباره کماه”

دیدگاهتان را بنویسید